Tømmer fra Vestfold til Sauerland i Tyskland

Skogene i Sauerland er blant de som er hardest rammet av barkbilleangrep. Nå får et sagbruk i dette området ferskt tømmer fra Vestfold. Tømmeret ble fraktet til kais i Larvik. Derfra gikk det med skip til Nederland, deretter med lektere til Dortmund og til slutt med tømmerbil til sagbruket.


Thomas F. Hovde i Viken AT Market

PRØVELEVERANSE: Thomas F. Hovde i Viken AT Market var til stede da tømmerskipet Norheim ble lastet med tømmer på Larvik havn. Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog

Av Bjørn H. Pettersen

Tømmerbil, skip, lektere og tømmerbil. Det er ikke noen liten logistikkoppgave Viken AT Market har tatt på seg.

– Vi snakker om 4700 kubikkmeter med ferskt sagtømmer fra skogene her i Vestfold. Det er mye lasting og lossing for å få de tunge tømmerstokkene frem til sagbruket i Sauerland, forteller Thomas F. Hovde, kundeansvarlig i Viken AT Market

Viken AT Market, som er eksportselskapet til Viken Skog og AT Skog, har fått det til gjennom en samarbeidsavtale med belgiske Sapin, som kjøper og selger tømmer til det europeiske markedet.

– Dette er spesielt. Hvis det ikke er helt unikt, så er det i hvert fall lenge siden sist norsk tømmer ble sendt til et sagbruk i et av de største skogområdene i Tyskland, sier Hovde.

FYLLES MED FERSKT SAGTØMMER: Norheim tilhører det norske rederiet Arriva Shipping. Det har egen maskin til å laste og losse tømmerstokker. Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog

Prøveleveranse fra Norge

Det er flere sagbruk i Sauerland i den vestlige delen av i Midt-Tyskland. Det meste av Sauerland ligger i Tysklands mest folkerike delstat med storbyer på rekke og rad, som Køln, Dortmund, Essen, Bonn, Düsseldorf og Duisburg. Gjennom delstaten renner storelvene Rhinen og Ruhr, og i tillegg er det flere kanaler der det fraktes ulike varer med skip og lektere.

– Sauerland ble sterkt angrepet av barkbilleangrep i 2019 og 2020. I likhet med andre områder i Sentral-Europa skyldtes billeoppblomstringen den varme og tørre sommeren i 2018. Mye av tømmeret som hogges i Sauerland og andre deler av Tyskland er angrepet av biller. Noe må vrakes, mens en god del brukes til å skjære trelast. Det er bedre kvalitet på det sagtømmeret vi kan tilby dem, sier Håkon H. Myhra, administrerende direktør i Viken AT Market.

I forrige uke ble tømmerskipet Norheim fullastet med tømmer fra Vestfold-skogen. Barkbillene har også herjet i Vestfold, og i sommer var det flere steder der det var så mange biller at det var opp mot eller over det som anses som et faretruende høyt nivå.

– Viken Skog har derfor oppfordret til hogst for å redde verdiene i skogen. Dette tømmeret er ikke billeangrepet, men det er fare for at det blir det om det ikke blir hugget før neste sommer. Nå får det tyske sagbruket en prøveleveranse med ferskt og fint tømmer fra skogene rundt om i Vestfold, forteller Myhra.

SE VIDEO: Viken Skog var med da Norheim ble lastet med sagtømmer i Larvik havn. Videoen er produsert av Egil Granum, Viken Skog

På lektere langs Rhinen

Til tømmerkaia i Larvik, rett ved Color Line-terminalen, har det i løpet av de siste ukene blitt kjørt i overkant av 100 tømmerbillass med sagtømmer. På kaia hadde Kim André Brandsvoll i Norsk Energigjenvinning oppgaven med å kjøre tømmeret frem til tømmerskipet Norheim, som hadde egen maskin til å laste tømmeret om bord. Det tar som regel rundt 20 timer å laste et skip med tømmer, og like lang tid å losse det.

MANNEN I MASKINEN: Kim André Brandsvoll i Norsk Energigjenvinning kjørte tømmeret frem til skipet. Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog

– Norheim gikk fra Larvik til Beverwijk, en havn rett ved Amsterdam i Nederland. Der ble tømmeret lastet om bord i lektere, som i disse dager slepes eller dyttes med bukserbåt mot Dortmund. Den ferden tar cirka to døgn, blant annet langs Rhinen og kanalen som heter Dortmund–Ems, opplyser Thomas F. Hovde.

Viken AT Market og samarbeidsselskapet Sapin har tro på at denne prøveleveransen kan være en start på noe større. Tyske sagbruk vil ha et enormt behov for tømmer om noen år, og flere av sagbrukene har festet blikket mot Norge. Årsaken er både tømmerkvalitet og muligheten til å få tømmeret fraktet fra havn til endelig destinasjon i løpet av cirka én uke.

– Dette har vært en veldig interessant prosess. Vi håper naturligvis alt går bra helt frem til kunden og at de er fornøyde med leveransen. Tyskerne har uten tvil fått opp øynene for norsk skogbruk og norsk tømmer. Jeg tror skogeiere i Vestfold og ellers i landet må belage seg på at de har en vare som kommer til å bli mer ettertraktet i utlandet i årene som kommer, fastslår Håkon H. Myhra.

FORNØYD MED AVTALEN: Håkon Helgerud Myhra i Viken AT Market.