Tømmerterminalen på Lierstranda skal bort om noen år, men en alternativ tømmerkai er fortsatt i det blå.
Det skal bli fjordby langs Liers strandlinje mot Drammensfjorden. Før anleggsarbeidet kan starte om noen år må tømmerterminalen, oppstillingsplassene for nybiler og ulike andre virksomheter bort.
– Dette har vært kjent i lang tid. Problemet er at anstrengelsen med å finne et annet sentralt havneområde hittil ikke har ført frem. Vi mener det må et statlig engasjement til for å få en permanent løsning, sier Olav Bjella i Viken Skog.

ØNSKER AVKLARING: Olav Bjella er styreleder for Drammensregionens Virkesterminaler (DVT), som drifter tømmerterminalen på Lierstranda.
Måtte reparere lekter
Landbruksdirektoratet tildelte nylig 41,1 millioner kroner i tilskudd til fire tømmerkaier. Av midlene gikk 10,4 millioner kroner til DVT. Pengene skal brukes til nødvendig opprusting av tømmerkaia, blant annet til vedlikehold av lekteren det lastes tømmer fra. Overhalt lekter er nå på plass, og arbeidet kostet i overkant av 20 millioner kroner.
– Tømmerkaier er en del av den nasjonale samferdselsstrukturen et samfunn er avhengig av, og det er derfor naturlig at staten bidrar med noe av det det koster å bygge og vedlikehold slike kaianlegg. Næringen vil ta sin del av kostnaden, men vi er avhengig av at det finnes en tilskuddsordning for å sikre finansieringen. Vi er glade for at mange av partiene på Stortinget ser samfunnsnytten av tømmerkaiene, blant annet i beredskapssammenheng, og håper at dette skal finne sin løsning, sier Olav Bjella.
Viktig, men siste tilskudd
I forbindelse med tildelingen av midlene til de fire tømmerkaiene skriver Landbruksdirektoratet dette:
«Behovet for nye tømmerkaier reduseres etter hvert som gode prosjekter realiseres og kaier ferdigstilles langs hele kysten. Ordningen er under avvikling og 2025 vil være siste tildelingsrunde for tilskudd til tømmerkaier. Det er ikke lagt opp til ny søknadsrunde i 2026.»
Direktoratet understreker for øvrig at tømmerkaiene er viktig for at skogeiere kan få avsetning for sitt virke, slik at næringen får transportert ut tømmer på en kostnadseffektiv måte.
Nær en fjerdedel av tømmeret som hogges i Norge eksporteres, og mye går sjøveien. Det er også den klart mest klimavennlige transportmetoden sammenlignet med transport på vei.
– Lierstranda er Norges desidert største tømmerkai målt i kubikkmeter, og det går en båt med tømmer herfra fem dager i uka. At årets tilskudd til tømmerkaier skal være det siste, er regjeringen nødt til å revurdere fordi vi ikke har noen løsning for en sentral tømmerkai i Oslofjorden eller Drammensfjorden. En slik terminal vil koste flere hundre millioner kroner å anlegge, påpeker Olav Bjella.

SKAL BLI BOLIGOMRÅDE: Tømmer og nye biler utgjør en sentral del av Lierstranda i dag. Skipene lastes med tømmer fra en stor lekter.
Frykter kutt i statsbudsjettet
Tilskuddsordningen for tømmerkaier finansieres over en liten post på statsbudsjettet som går til infrastruktur i skogbruket, det vil si tømmerkaier og skogsbilveier. I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 er denne potten redusert fra 53,6 til 37,9 millioner kroner. Dette er et kutt på nesten 30 prosent.
– I sitt forslag til statsbudsjett skriver regjeringen at behovet er redusert, men det stemmer ikke. Vi mener den beste måten å finansiere ny tømmerkai i Oslofjorden eller Drammensfjorden er via denne posten på statsbudsjettet. En ny, sentral tømmerkai er for øvrig et prosjekt der staten både må bidra med finansiering og å finne lokasjon, sier Bjella.
Flere ulike forslag er vurdert, men etablering av en ny tømmerkai i nærheten av Oslo møter motstand – blant annet fordi kommunene ønsker boligutvikling og ikke næringsutvikling i strandlinja.
Får støtte fra Sp og Frp
I Senterpartiets alternative statsbudsjett er kuttet i posten til tømmerkaier og skogsbilveier mer enn reversert. Sp vil øke denne potten med 22 millioner kroner, til 59,9 millioner kroner. I tillegg foreslår partiet å sette av 25 millioner kroner til å finansiere flaskehalsprosjekter for veier for skogbruket.
«Dei samla prioriteringane i vårt alternative budsjett gir ei styrkt satsing på skjøtsels- og klimatiltak i skog, auka verdiskaping i skogbruket, samt betring av transportinfrastrukturen for skogbruket», skriver Sp i sitt alternative budsjettforslag.
Fremskrittspartiets stortingspolitiker Tor André Johnsen besøkte nylig Lierstranda. Han mener også at budsjettet til tømmerkaier og skogsbilveier må økes fra det regjeringen har foreslått.
– Det kraftige kuttet i Arbeiderpartiets budsjettforslag viser en mangel på forståelse for behovet for tilskudd til noe som er særdeles viktig for å få tømmeret fra skog til foredling, sa Tor André Johnsen.

BESØK FRA FRP: Olav Bjella (til venstre) tok imot politikere fra Frp på Lierstranda torsdag 6. november. Her ser vi Tor André Johnsen (stortingspolitiker fra Hedmark), Morgan Langfeldt (stortingspolitiker fra Lier) og Lars Haugen (varaordfører i Lier).