Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator

Jobber med trefiberflasker og plastreduksjon

Bærekraftsansvarlig Emma Bjørke i Ringnes deltar på Tømmer & Marked. Der skal hun fortelle om Ringnes sitt arbeid med å redusere plastmengden i brusflaskene og Carlsbergs deltakelse i prosjektet om å utvikle en trefiberflaske.


Emma Bjørke

BÆREKRAFTSANSVARLIG: Emma Bjørke har jobbet i Ringnes i 13 år, de to siste årene som leder for selskapets bærekraftsarbeid. Foto: Ringnes

Av Bjørn H. Pettersen

Ringnes, som er en del av Carlsberg-konsernet, har et ambisiøst mål om å være klimanøytrale innen 2040. På veien dit handler det om å redusere der det er mulig.

− Vi har blant annet et plastløfte der vi skal ta ut 1000 tonn plast av vårt årlige forbruk innen 2025. Hittil har vi fått til en reduksjon på nærmere 600 tonn. Vi skal også bruke mer resirkulert materiale i vår emballasje. I halvlitersflaskene ligger vi nå på 80 prosent resirkulert PET, som er den vanligste resirkulerbare plasttypen, forteller Emma Bjørke.

− I tillegg har vi som bransje et mål om å få 100 prosent av plastflaskene i retur, noe vi nærmer oss allerede. I dag har vi en pantegrad på 92,8 prosent i Norge. Inkludert flasker som samles inn gjennom restavfall, ligger vi på en total returgrad på 98,7 prosent, legger hun til.

Trefiberflasken

I fjor sommer opplyste Ringnes at Carlsberg hadde kommet et skritt videre i arbeidet med en ølflaske laget av trefiber. Da lanserte de versjon nummer to av trefiberflasken i svært begrenset opplag.

Carlsberg startet utviklingen av trefiberflasken i 2015. Det danske bryggerikonsernet − som eier en rekke andre bryggerier i tillegg til Ringnes − har som mål å være det første selskapet som selger øl i en flaske som hovedsakelig er fremstilt av trefiber.

VERSJON NUMMER TO: Innen 2025 håper Carlsberg at en tredje versjon av ølflasken er klar for butikkhyllene. Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog

Prototypen som kom i fjor er laget av trefiber og plantebasert materiale, nærmere bestemt 55 prosent trefiber og 45 prosent biobasert plast. Denne plasten kalles PEF-polymerforing, som blir ansett som den nye og mye mer klimavennlige plastvarianten enn det PET er.

− Som en del av Carlsberg-konsernet vil det naturligvis være en gledelig nyhet om vi kan lansere denne flasken innen to−tre år. Veien videre handler om å gjøre den indre PEF-plastbarrieren så tynn som mulig. Konkret jobbes det for å redusere bruken av PEF-plast fra dagens 18 gram til 5 gram per flaske. I tillegg er målet å erstatte aluminiumskorken med et biobasert alternativ, forteller Emma Bjørke.

Les mer om flasken her. Den stammer for øvrig fra prosjektet Paper Bottle Company, som jobber for å utvikle flere ulike flasketyper av trefiber. Der er blant andre Coca-Cola i Europa, L'Oréal og Billerud med, i tillegg til Carlsberg-konsernet.

Bærekraft i alle ledd

Bryggeriet har sørget for CO₂-fangst i sitt gjenvinningsanlegg i bryggeriet på Gjelleråsen for å utnytte ressursene sine bedre. Der er det også solceller på taket, og som brensel i en fyrkjele har de byttet ut olje med biodrivstoff. Også for Imsdal i Stor-Elvdal og Farris i Larvik, to av selskapets fabrikker, er det gjort tiltak for å bli klimanøytrale.

− Det handler om at vi må optimalisere det vi har, parallelt med at vi tenker bredt for å finne nye løsninger. Vi må utnytte ressursene våre bedre, gjenbruke og gjenvinne så mye som mulig. Vi jobber nå med en grønnere lastebilpark, og etter hvert som kjøretøyene og infrastrukturen kommer, kommer vi til å få en klimanøytral bilpark, sier Bjørke.

I tillegg til klimaløftet om karbonnøytralitet i 2040 og plastløftet om 1000 tonn redusert årlig forbruk av plast innen 2025, har selskapet et helseløfte. De ønsker å få opp salgsandelen av alkoholfritt øl fra cirka 6 prosent til 10 prosent innen 2025. Dessuten vil de få ned salgsandelen av sukkerholdig brus, der målet er en sukkerfri andel på over 90 prosent.

− Hele organisasjonen jobber med bærekraft. Selv om det er jeg som har fått oppgaven med å lede dette arbeidet, er jeg langt fra er alene om dette. Sammen skal vi drive bærekraftagendaen fremover i tett samarbeid med kundene våre, sier Emma Bjørke.