Norge har ikke vært et land med noen utmerket produksjon av biler og andre kjørbare farkoster. Det finnes noen få hederlig unntak, og Terrengmesteren er blant dem.
Denne stammelunneren ble først produsert i Hole kommune, deretter i Hønefoss. Totalt ble det 29 eksemplarer i løpet av fem år, fra den første ble satt sammen på Borgeng Fabrikker på Røyse i 1966 til den siste serieproduserte utgaven ble konstruert på Høsveis i Hønefoss 1971.
– Det var to menn som utviklet denne maskinen; Ole Christian Huseby og Hans Trygve Haugen. Begge var smarte, dyktige og praktiske, og de så gode løsninger på alt mulig, forteller Sverre Bjerkeli.
101-åringen var i midten av 40-årene år da han bestemte seg for å investere i en stammelunner for å gjøre arbeidet i skogen enklere og mer effektivt for seg selv. Han stadfester den dag i dag at den lokalproduserte Terrengmesteren gjorde jobben sin.
SE VIDEO: Sverre Bjerkeli eide i sin tid den første Terrengmesteren som ble produsert. Nylig hadde han et gledelig gjensyn med en tilsvarende utgave av veteranmaskinen, som Elling Tuft nå tar godt vare på. Video: Egil Granum, Viken Skog
Hvor mange er igjen?
Det er usikkert hvor mange av de 29 produserte utgavene av Terrengmesteren som eksisterer i dag. Elling Tuft, som blant annet er hogstentreprenør og medeier i transportfirmaet Elling Tuft AS, har én slik maskin.
– Jeg vet om to–tre andre Terrengmestere, men tipper at det finnes noen flere i ok stand. Det hadde vært veldig artig å få en full oversikt. Folk som vet, kan gjerne ta kontakt, sier Elling Tuft mens han kikker bort på doningen han kjøpte i 2023.
GODT FORNØYD: Elling Tuft liker både nye og gamle maskiner, og synes det er spesielt viktig å ta vare på Terrengmesteren på grunn av den lokale historien den har.
Veteranen (altså Terrengmesteren) har fått noen overhalinger opp gjennom årene, men fremstår i sin fordums prakt og med fordums design. Du skal være en god ekspert på denne stammelunneren for å se at den ikke er lik slik den så ut da den var ny, ifølge Tuft.
– Den går som bare det, og den har flere gode egenskaper til tross for at det har skjedd mye innen utviklingen av skogsmaskiner. Denne Terrengmesteren skal ikke stå på utstilling, men jeg kommer ikke til å bruke den om vinteren. Da skal den stå under tak, fastslår han.
VETERAN I BRUK: Elling Tuft bruker Terrengmesteren til flere oppgaver, her til å flytte flis på gårdens flislager.
Fra hest til traktor
Sverre Bjerkeli hadde sin Terrengmester i seks–sju år, og han brukte den naturlig nok hele året. Maskinen fungerte godt i dyp snø og i bratt terreng, og i tillegg var den både smidig og enkel å manøvrere, forteller han.
For ham var det hopp inn i fremtiden å gå over til denne maskinen. Og det var ingen vei tilbake.
– Jeg gikk rett fra å bruke hest i skogen til å kjøre ut tømmer med Terrengmesteren. Jeg husker at den kostet meg 80.000 kroner. Det var mye penger på den tiden, men jeg tjente greit, hadde spart en god del og tok opp lån for å kunne ta denne investeringen, sier Bjerkeli.
På den tiden var gjennomsnittslønnen i Norge 18.000 kroner i året. Med dagens kroneverdi tilsvarer 80.000 kroner nærmere 1 million kroner.
FRA HEST TIL MASKIN: Sverre Bjerkeli ved Elling Tufts Terrengmester. Det er ganske spesielt å tenke på at han i 1966 byttet ut hestekjøring med denne maskinen. Bjerkeli fyller 102 år i juli.
Utstilt på Tømmer & Marked
Elling Tuft har kun gjort små utbedringer på sin Terrengmester. Til tross for maskinens alder var den i relativt god stand da han kjøpte den, blant annet med nye dekk på traktoren som den tidligere eieren de siste årene hadde brukt til snøbrøyting.
– Jeg kom over denne maskinen via gjenvinningsfirmaet Hellik Teigen. Maskinen sto på Hurumlandet, og eieren ønsket at den skulle bli tatt vare på. Jeg betalte litt mer enn den kostet ny, og det tenker jeg er en bra pris for en som synes sånne gamle maskiner er stas. Terrengmesteren startet opp da jeg dro ned for å hente den, og den har gått som en klokke etter at jeg fikset noen små ting på den, forteller Elling Tuft.
Han lånte for øvrig maskinen ut til Viken Skogs konferanse Tømmer & Marked på Sundvollen i april. Da var den utstilt ved scenen. En av grunnene er at Terrengmesteren er kul, en annen at den har en lokal forankring fra Hole og Ringerike. Den er noe så sjeldent som en norskprodusert skogsmaskin, selv om det altså bare ble 29 stykker av den.
UTE OG INNE: Øverst til venstre: Elling Tuft i Terrengmesteren på sitt flislager på Sokna. Øverst til høyre: Terrengmesteren utstilt på Tømmer & Marked i april. Nederst til venstre: Terrengmesterens spesifikasjoner. Nederst til høyre: Dashbordet.
Kjøpte testmaskinen
Sverre Bjerkeli forteller at det etter hvert ble vanskelig å skaffe nye deler til sin Terrengmester. Han solgte den for 40.000 kroner i 1972 og byttet den ut med en skidder fra John Deere, en litt mer moderne stammelunner den gang da. Men han har fortsatt gode minner om Terrengmesteren.
– Jeg synes virkelig det er fint å se denne maskinen igjen, og jeg er glad for at Elling Tuft har valgt å ta vare på en av de få av disse maskinene som finnes. Jeg savner ikke å kjøre den, men det er godt å se at den fungerer og låter som i gamle dager, sier Bjerkeli med et smil.
Elling Tuft lover at han vil ta godt vare på Terrengmesteren, som trolig var den åttende som ble produsert. Den ble i så fall produsert i Hønefoss. Sannsynligvis ble bare de to–tre første maskinene satt sammen på Borgeng Fabrikker på Røyse.
Det hører med til historien at det var Drammensdistriktets Skogeierforening (DS), en av forløperne til Viken Skog, som tok i bruk den første Terrengmesteren til testkjøring i 1967. Bjerkeli kjøpte denne maskinen, og DS kunne garantere arbeid. Det resulterte i Bjerkelis overgang fra 20 år med hest til ti år med skogsmaskin. De siste årene før han pensjonerte seg jobbet Bjerkeli for øvrig i Arbeidstilsynet, innen det som har med jordbruk og skogbruk å gjøre.
TESTER: Halvor Hval testkjører Terrengmesteren for DS, trolig i 1966. Foto: E.J. Schjerven/Reidar Heieren/Heftet Ringerike 2024
***
Hvis du vil lese mer om Terrengmesteren og Sverres Bjerkelis liv, kan vi anbefale utgaven av Heftet Ringerike fra 2024.
TAR VARE PÅ LOKALHISTORIEN: Elling Tuft foran en av de 29 TM-maskinene som ble bygget. Han vil gjerne vite om det finnes andre utgaver av Terrengmesteren i god stand, ikke fordi han ønsker å kjøpe flere, men rett og slett av nysgjerrighetens skyld.