Av Bjørn H. Pettersen
I dag er det mulig å bestille alt mulig på nett for dem som ønsker det. For å imøtekomme eierne som gjerne skulle bestilt planter eller ungskogpleie – for eksempel mens de sitter på bussen – har Viken Skog utviklet DinSkog-appen med en netthandelsløsning.
– Netthandel er alltid åpen og enkelt tilgjengelig på telefon og nettbrett. Når vi vet at 80 prosent av internettrafikken i Norge går på telefon og brett, var det naturlig å utvikle en løsning for netthandel på disse enhetene. Ved hjelp av noen få klikk inne i appen kan man bestille planter, planteoppdrag eller ungskogpleie i nøyaktig det skogbestandet man ønsker, forteller Svein Dypsund, leder for strategisk planlegging i Viken Skog.
– Det er verdt å understreke at netthandelsløsningen på ingen måte skal erstatte skogbrukslederne eller de skogkulturansvarlige. Netthandel blir en tilleggsmulighet, understreker han.
ENKELT OG FUNKSJONELT: På noen få klikk er bestillingen i orden, med nøyaktig kartfesting på bestandsnivå.
Fungerer på alle typer
Gjennom netthandelsløsningen kan skogeierne på en enkel måte opprette dialog med Viken Skog om hva de ønsker utført – med utgangspunkt i et konkret bestand eller flere konkrete bestander.
Man bestiller via appen for de bestandene man ønsker tjenester i. Bestillingen bekreftes med en e-post til skogeier. Ordren blir mottatt av den som er skogkulturansvarlig for Viken Skog i den aktuelle kommunen.
– Løsningen fungerer på alle type telefoner og nettbrett. Hvilken type mobil og nettbrett man har, skal ikke sette begrensninger på DinSkog-plattformen. Vår oppgave er gi skogeierne en enklere hverdag med kompetanse som lønner seg, og i dette ligger også digitalisering av verdikjeden og vårt tjenestetilbud til eierne våre, fastslår Svein Dypsund.
20-års jubileum for DinSkog
Prosjektet med netthandel er basert på intervjuer med mer enn 50 skogeiere over en periode på to år. All ny funksjonalitet for netthandel ble utviklet i 2022, basert på intervjuene og skogeiernes ønsker og prioriteringer.
– Viken Skog ønsker å tilby et bredere tilbud av tjenester der digitalisering er en naturlig del av vår daglige virksomhet og kontakt med våre eiere og kunder. Til våren kommer det tilbud om kurs i DinSkog. Følg med i aktivitetskalenderen, oppfordrer Svein Dypsund.
Det er for øvrig gjort noen mindre endringer og naturlige oppgraderinger i DinSkog. Appen oppdateres jevnlig for å bedre funksjonalitetene etter hvert som teknologien utvikles. Mye har skjedd siden Viken Skog i 2003 var først ute i verden (!) med et digital skogbruksplanleggingsverktøy, og utviklingen går stadig fremover.
– Det er sikkert noen der ute som føler seg litt nye som skogeier, eller som ikke er like god venn med ny teknologi som dagens ungdom. Da kan jeg varmt anbefale skogeierskolen, og da særlig DinSkog-modulen. Det er en flott innføring før man kommer på et kurs der vi gjennomgår og forklarer netthandel for skogkultur, fastslår Dypsund.